Chef-kok Carin brengt regelmatig senioren naar bed
Al pakweg twintig jaar bereidt Carin Scherjon-Zonjee bij Geesterheem lekkers in potten, pannen en schalen. Maar sinds kort maakt de 56-jarige chef-kok van dat Uitgeestse woonzorgcentrum ook op een heel andere manier meters. Als haar dienst in de keuken erop zit, helpt ze geregeld bij het naar bed brengen van Geesterheem-bewoners. Carin heeft deelgenomen aan een bijscholingsoffensief, net als flink wat andere medewerkers van ViVa! Zorggroep.
Noord Hollands Dagblad - Dagblad Kennemerland
8 december 2023
Verslaggever Carlo Nijveen - Fotograaf: Ronald Goedheer
Nog even, dan kan Carin zich bij Geesterheem weer op de voorbereidingen voor de kerstmaaltijden storten. Een mooie uitdaging, als altijd. Ook op andere kookklussen in het woonzorgcentrum aan de Dokter Brugmanstraat in Uitgeest is zij nog niet uitgekeken. Zeker niet nu ze die werkzaamheden - na het volgen van een interne opleiding - kan combineren met het ondersteunen van collega’s die in Geesterheem zorgtaken hebben.
"Ik ben nog drie dagen per week als kok aan het werk. Omdat ik wat meer contact wilde krijgen met de bewoners van Geesterheem én omdat ik zag dat collega’s in de avonduren af en toe wel wat hulp kunnen gebruiken, liet ik m’n werkgever een tijdje terug weten dat ik graag gebruik wilde maken van de mogelijkheid om mij bij te scholen. Door de opleiding kan ik, als dat nodig is, medewerkers ondersteunen die zich ’s avonds over de ouderen ontfermen. Dat doe ik gemiddeld twee keer per week. Daarnaast hou ik me inmiddels ook bezig met welzijnsactiviteiten voor de ouderen, waaronder het bakken van taarten. Ontzettend leuk, de combinatie van die verschillende werkzaamheden.”
Complexer
Met de interne opleiding die ViVa! eind 2022 in gang heeft gezet, wil de regionale ouderenzorgorganisatie volgens HRD-adviseur Antoinette Mostert-Fatels inspelen op de veranderende zorgvraag. "Ouderen blijven langer thuis wonen dan voorheen. Veel senioren komen dan ook op hogere leeftijd in een woonzorgcentrum terecht. Dat maakt de zorg die wij en andere organisaties moeten bieden complexer. Het is fijn als we onze medewerkers op uiteenlopende manieren kunnen inzetten. Om die reden hebben we in samenwerking met het Nova College deze opleiding opgezet. Zodat personeel zich kan bijscholen. Wie dat wil, kan zich verder ontwikkelen tot helpende, verzorgende of verpleegkundige.”
Inmiddels heeft Viva naast Carin al ruim honderd andere medewerkers bijgeschoold, zegt Antoinette. Een van hen is de 35-jarige Sharon de Graaf. "Ik ben twee jaar geleden als huishoudelijke hulp begonnen bij ViVa!-woonzorgcentrum Waterrijck in Heemskerk. Die baan kon ik goed combineren met het moederschap. Toen me vorig jaar werd gevraagd of ik er wat voor voelde om mij bij te scholen, heb ik ’ja’ gezegd. Ik wilde namelijk meer kunnen doen dan alleen schoonmaakwerkzaamheden. Ook omdat ik had gezien dat mijn eigen oma in het verzorgingshuis waarin zij was opgenomen naast goede zorg veel behoefte had aan sociaal contact met het personeel. Daarom heb ik eerst de driedaagse praktijkcursus gevolgd en vervolgens nog een vijfdaagse opleiding gedaan om mij theoretisch te verdiepen. Ik ben inmiddels overgestapt naar woonzorgcentrum ViV!a Elsanta. Daar start ik binnenkort op een zogenoemde somatische afdeling, waar ouderen wonen die wegens lichamelijke aandoeningen zorg nodig hebben.”
Dementie
Ook Viva-kracht Yun Lam (43), werkzaam in het ViVa! woonzorglocatie Sint Agnes in Heemskerk, toont zich enthousiast over het bijscholingsinitiatief. "Ik werk al enige tijd op een gemeenschappelijke huiskamer van Sint Agnes voor bewoners die leven met een vorm van dementie. Doordat ik nu een training heb gevolgd, mag ik mijn collega’s ook ondersteunen bij het wassen en aan- en uitkleden van de bewoners. Dat vind ik fijn. Want ik heb een band met hen gekregen en wilde daarom meer voor ze doen dan ik aanvankelijk kon.”
Klaargestoomd
Bij ViVa! Zorggroep - die in totaal zeventien woonzorgvestigingen heeft en zo’n 3.500 medewerkers telt - worden volgend jaar nog eens ruim honderd personeelsleden klaargestoomd voor diverse(re) bezigheden, zegt Antoinette. "Verreweg de meeste medewerkers die een interne opleiding hebben gevolgd, zijn heel enthousiast. De personeelsleden die achteraf minder positief zijn, zijn op de vingers van één hand te tellen. We hopen dan ook nieuwe aanmeldingen te krijgen.”