Overslaan en naar de inhoud gaan
Personenalarmering

Personenalarmering

Personenalarmering biedt de zekerheid dat hulp altijd binnen handbereik is, dag en nacht. Met één druk op de knop staat u direct contact met uw familie of een zorgprofessional, bijvoorbeeld bij een val of als u onwel wordt en direct hulp nodig heeft. Een veilig gevoel voor u, en ook gemoedsrust voor uw familie. Personenalarmering helpt om langer zelfstandig en met vertrouwen thuis te blijven wonen.  

Alarmering aanvragen

Hoe werkt het?

In geval van nood drukt u op de alarmknop. U krijgt dan binnen 30 seconden een medewerker van de meldkamer te spreken die u vraagt wat er aan de hand is. Afhankelijk van uw keuze maakt de meldkamer contact met één van uw contactpersonen (familie, buren of een mantelzorger) of met ViVa! Zorggroep. Mocht de situatie er om vragen, dan schakelt de zorgcentrale direct spoedeisende hulp in. De meldkamer wordt bemand door professioneel opgeleid personeel en is 7 dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar. Dat geeft een veilig en zeker gevoel in geval van nood en onvoorziene situaties. 

Personenalarmering met alarmopvolging

U heeft 2 keuzes voor wat er gebeurt als u op de alarmknop heeft gedrukt:

Opvolging door uw eigen opgegeven contactpersonen
U kiest zelf wie u, in geval van nood, komt helpen. De zorgcentrale waarschuwt één van uw contactpersonen die u aan ons heeft doorgegeven. Het is belangrijk dat uw contactpersonen bereikbaar zijn. Ook is het belangrijk dat degene in het bezit is van een sleutel van uw woning zodat, in geval van nood, de contactpersoon zelfstandig uw woning kan binnenkomen.

Professionele alarmopvolging door zorgmedewerker van ViVa! Zorggroep
Slaat u alarm? In geval van nood schakelt de zorgcentrale zo snel mogelijk een zorgprofessional van ViVa! in. De opvolging is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar.

Bij een alarmoproep is het belangrijk dat de meldbank en de medewerker van ViVa! over uw persoonlijke gegevens beschikken. Deze leggen we vast in ons Elektronisch Cliënten Dossier (ECD).

Sleutelkluis

Het is belangrijk dat zorgverleners snel in uw woning kunnen als dat nodig is. Daarom is de Masterlock (5426) sleutelkluis, indien u gebruik maakt van professionele alarmopvolging door ViVa!, verplicht. De Masterlock sleutelkluis wordt op de buitenzijde, op de muur, bij de voordeur gemonteerd. De sleutelkluis is beveiligd met een pincode. Alleen daartoe geautoriseerde zorgverleners kunnen met deze code de sleutelkluis open maken, uw voordeursleutel eruit halen en vervolgens toegang krijgen tot uw woning. De Masterlock sleutelkluis is een veilige en compacte kluis, voorzien van een veiligheidskeurmerk, bestand tegen vandalisme en inbraak. 

ZorgServicePunt+, de partner met wie ViVa! voor personenalarmering samenwerkt biedt de mogelijkheid om de Masterlock sleutelkluis maandelijks te huren of om deze te kopen. Als u in een complex woont met een centrale toegangsdeur, neemt ViVa! Ledenservice de extra kosten van de centrale sleutelkluis voor haar rekening als u professionele opvolging of zorg afneemt van ViVa! Zorggroep.  

Meer informatie

Welke personenalarmering past bij u?

ViVa! Ledenservice biedt de volgende 3 pakketten aan:

Pakket A
Alarmapparaat met aanmelding meldkamer ZCN + 7x24 uur professionele opvolging + sleutelkluis
Pakket B
Alarmapparaat (via verzekeraar) met aanmelding meldkamer + 7x24 uur professionele opvolging + sleutelkluis
Pakket C
Alarmapparaat met aanmelding meldkamer ZCN + opvolging sociale netwerk

Naast de sleutelkluis als onderdeel van personenalarmering is het ook mogelijk om deze los af te nemen om zo de zorgmedewerker toegang tot uw woning te verlenen.

Hoe vraag ik personenalarmering of een sleutelkluis aan?

Wilt u zich aanmelden of meer weten over personenalarmering en/of de sleutelkluis? De medewerkers van ViVa! Ledenservice helpen u graag verder. Op werkdagen kunt u contact opnemen via telefoonnummer: 088- 995 8822

U kunt ook heel gemakkelijk online, via de aanmeldbutton direct personenalarmering of een sleutelkluis aanvragen bij ZorgServicePunt+. Zij nemen de aanvraag dan direct in behandeling, nemen contact met u op voor het maken van een installatie-afspraak en zorgen ervoor dat als u professionele opvolging van ViVa! afneemt, dit doorgegeven wordt aan de meldkamer. 
 

Hoe werkt de opvolging bij personenalarmering?

U kunt kiezen uit verschillende mogelijkheden voor de opvolging bij personenalarmering:

Opvolging via uw eigen contactpersoon
Sommige mensen vinden het prettiger als er (eerst) contact wordt opgenomen met familie, vrienden of bekenden. Bij alarmering wordt er door de medewerker van de meldkamer verbinding gemaakt met een contactpersoon. Dit betekent dat de door u gekozen contactpersoon 24/7 bereikbaar moeten zijn. 

Professionele alarmopvolging ViVa!
Dit houdt in dat er bij een alarmoproep direct professionele zorgverleners worden gewaarschuwd. Wilt u hier gebruik van maken, dan is het afnemen van een sleutelkluis verplicht.

Hoe weten jullie dat mijn personenalarmering het doet?

Er vindt op afstand een controle plaats door de meldkamer of uw personenalarmering het doet. Dat gebeurt periodiek en hier merkt u verder zelf niets van. Wij adviseren ook om zelf maandelijks een testmelding te maken. U drukt hierbij op de knop en wacht totdat de centralist vraagt: ‘mevrouw/meneer wat is er aan de hand?’. U dient hierop te antwoorden dat het om een testmelding gaat en dat u nu zeker weet dat alles naar behoren werkt.

Toegang met een sleutelkluis

Het is belangrijk dat zorgverleners snel in uw woning kunnen als het nodig is. Dat kan dankzij de sleutelkluis. Een veilige en compacte kluis, voorzien van een politiekeurmerk, die buiten bij uw voordeur wordt bevestigd. De zorgverlener kan met een speciale sleutel de sleutelkluis openmaken, haalt uw voordeursleutel eruit en kan daarna uw voordeur openen.

Kunnen de Masterlock sleutelkluizen ook bij flatwoningen, of andere woonvormen met een centrale entree worden toegepast?

Ja, maar uitsluitend indien er bij de centrale entree een muur aanwezig is, waarop de wandmontage van de Masterlock sleutelkluis kan worden bevestigd. In overleg met de beheerder van het gebouw (en met diens toestemming) zal de beste plaats worden bepaald. Bij de centrale entree zal altijd muurmontage worden toegepast. In deze gevallen zal er een sleutelkluis geplaatst worden bij de centrale entree én een sleutelkluis bij de toegangsdeur van uzelf. In de sleutelkluis bij de centrale entree wordt de sleutel ondergebracht van de toegangsdeur van de centrale entree. In de sleutelkluis bij uw eigen toegangsdeur wordt de huissleutel ondergebracht van uzelf. U dient er zelf voor zorg te dragen dat er toestemming is van de woningbouwvereniging/VVE voordat u uw aanvraag indient. 

Is een sleutelkluis wel veilig?

De Masterlock sleutelkluis 5426 is onafhankelijk getest door Europese keuringsinstituten. Deze organisaties bepalen de standaard met betrekking tot de mate van inbraakwerendheid van producten. De sleutelkluis wordt op de muur gemonteerd. Voordat iemand kan proberen de code te kraken, moet hij weten uit hoeveel cijfers de code bestaat. Het stukslaan van de kluis zou zowel luidruchtig als tijdrovend zijn.

Mobiele alarmering

Naast vaste alarmering is mobiele alarmering ook mogelijk. U draagt een mobiel apparaatje bij u of, indien uitgevoerd in horlogevorm, draagt u het om de pols. Deze is voorzien van een contactknop waarop u kan drukken mocht er iets aan de hand zijn. Met 1 druk op de knop staat u in contact met uw contactpersoon (famile, buren, alarmopvolgers of 24/7 alarmcentrale). Er wordt automatisch contact opgenomen via hun telefoon. Zij krijgen een gesproken boodschap inclusief de positie door. Vervolgens kunt u met elkaar praten.

Let wel op, mobiele alarmering is alleen mogelijk als u via uw eigen netwerk de opvolging kunt laten verzorgen.

Vergoeding kosten

Soms is het mogelijk om bij een medische indicatie en bij sommige aanvullende verzekeringen, een deel van de maandelijkse kosten van de huur van het alarmapparaat via uw zorgverzekeraar vergoed te krijgen. Check voordat u alarmering aanvraagt bij uw zorgverzekeraar of u in aanmerking komt voor een vergoeding.

Indien u een WLZ (Wet langdurige zorg) indicatie heeft, neemt u dan neemt u dan contact op met ViVa! Ledenservice om te informeren of in u in aanmerking komt voor vergoeding. 

Contact

Heeft u voor 1 januari 2024 alarmering en/of een Clavisio Sleutelkluis aangeschaft? Neemt u dan contact met ons op. Wij zijn bereikbaar op telefoonnummer 088-995 88 22. Wilt u uw abonnement opzeggen? Dat kan alleen schriftelijk via ledenservice@vivazorggroep.nl.

Voor vragen over de apparatuur, de alarmknop en de facturatie van personenalarmering, kunt u contact opnemen met de leverancier, ZorgServicePunt+, telefoonnummer: 026-3815174. Ook bij problemen, storingen of het opzeggen van de alarmering dient u bovenstaand telefoonnummer te bellen.

Klant Informatie Centrum

Beschikbaar om te chatten

Start chat