Overslaan en naar de inhoud gaan
Werkgroep SEMD spoedzorg

Krachtenbundeling voor betere spoedzorg in Midden-Kennemerland

21-03-2023

De vraag naar zorg groeit en dit geldt ook voor een bijzondere tak van sport in de gezondheidszorg: de spoedeisende zorg. Er zijn steeds meer kwetsbare ouderen en patiënten met meerdere complexe problemen. Bij een acute situatie is direct zorgverlening nodig door de huisarts, de thuiszorg, de crisisdienst van de geestelijke zorg óf het ziekenhuis. Dit geldt ook steeds vaker in de avond, nacht en in het weekend. Langzaamaan is een zorginfarct ontstaan met patiënten-stops op de spoedeisende hulp, te weinig bedden bij de crisisdienst of een frustrerende schuifpuzzel met mensen die bij de verkeerde organisatie of in een ‘verkeerd’ bed belanden. In Midden-Kennemerland bundelen een aantal organisaties nu op unieke wijze hun krachten om deze problemen samen het hoofd te bieden.

Wanneer een kind een knikker heeft ingeslikt, moet je dan de huisarts bellen, de ambulance via 112, naar de huisartsenpost of naar de SEH in het ziekenhuis? Of wanneer een kwetsbare oudere, die al thuiszorg heeft, uit bed valt, of bij iemand zijn psychische stoornis of verslaving in het weekend opspeelt en uit de hand dreigt te lopen: Waar moet je naar toe of wie moet je bellen? Dat is voor te veel mensen niet duidelijk.

De huisartsen in regio Midden-Kennemerland, de huisartsenpost Beverwijk, ouderenzorgorganisatie ViVa! Zorggroep, het Rode Kruis Ziekenhuis, de Parnassia Groep én de ambulancedienst gaan dit samen veranderen. Er komt voor de patiënt één aanspreekpunt:  de Spoedeisende Medische Dienst (SEMD). De SEMD komt straks fysiek op het splinternieuwe spoedplein van het Rode Kruis Ziekenhuis, dat op dit moment gebouwd wordt. Daar wordt voor de SEMD een prominente plek ingericht met één centrale balie voor alle spoedzorg. Alle patiënten melden zich hier aan. Dit leidt tot snellere, passende zorg, op die momenten dat elke seconde voor een patiënt kan tellen. De vertegenwoordigers van de verschillende organisaties zijn het volmondig eens: ‘Samen maken we een voor Nederlandse begrippen unieke nieuwe organisatievorm waar gezamenlijke kennis, kunde, zorginformatie én menskracht van zes verschillende acute zorgclubs bijeenkomt.’

Marja Sleeuwenhoek, raad van bestuur ViVa! Zorggroep: ‘Deze samenwerking biedt veel voordelen. Gegevens worden beter uitgewisseld en functies in de avond, nacht en weekend worden gebundeld. Wanneer bijvoorbeeld in de nacht naast de huisarts ook iemand van de thuiszorg aanwezig is en er korte lijnen zijn tussen de professionals van de aangesloten organisaties, dan gaat de patiënt dit direct merken. Door de juiste coördinatie, digitale of telefonische hulp, of door de juiste zorgverlener direct naar de patiënt te sturen voor eerste hulp, kunnen mensen vaak gewoon thuisblijven. Een alleenstaande 80-jarige man die zijn arm of been gebroken heeft, hoeft nu niet meer een dagtour te maken via de huisarts, de radiologie voor een foto, de huisartsenpost en vervolgens de gipskamer op de SEH, waarna hij mogelijk moet wachten op het regelen van thuiszorg. In de toekomst gaat hij naar de SEMD, krijgt daar een foto en gips en ondertussen regelt iemand al de thuiszorg omdat er al korte lijnen zijn met de zorgverleners in de wijk waar hij woont.’

Klant Informatie Centrum

Beschikbaar om te chatten

Start chat