Overslaan en naar de inhoud gaan

Zorgrobot helpt Renee na herseninfarct

27-05-2024

Noord Hollands Dagblad - Dagblad Kennemerland - zaterdag 25 mei 2024
Verslaggever: Carlo Nijveen
Fotograaf: Ronald Goedheer

Een bijzondere huisgenoot. Zo kan zij gerust genoemd worden. Zorgrobot Tessa biedt op uiteenlopende manieren steun aan IJmonders die bijvoorbeeld kampen met de naweeën van een herseninfarct of door het leven gaan met dementie.

Al pakweg drie jaar -sinds zij door een herseninfarct is getroffen - worstelt Renee van der Mijde geregeld met gaten in haar geheugen. Maar die hardnekkige vergeetachtigheid speelt haar inmiddels gelukkig wel beduidend minder parten dan voorheen. De 37-jarige Heemskerkse is namelijk één van de cliënten van regionale zorgorganisatie ViVa! Zorggroep die beschikken over een uitzonderlijke huisgenoot: zorgrobot Tessa.

"Tessa herinnert mij er onder meer aan om mijn zoontje op te halen bij school. Als geheugensteun gebruik ik ook een bord in de woonkamer, waarop ik diverse belangrijke dingen noteer. Maar door het herseninfarct dat ik heb gehad, kan ik door kleine gebeurtenissen hier in huis al snel worden afgeleid. En dan bestaat de kans dat ik niet meer weet dat ik iets heb opgeschreven en om die reden niet meer op het notitiebord kijk. Die vergeetachtigheid is heel vervelend. Daarom is fijn dat in het elektronische geheugen van Tessa onder meer een automatische boodschap is opgeslagen die me eraan helpt herinneren dat het tijd is om m'n zoontje op te pikken," verduidelijkt Renee.

Compliment

De zorgrobot van de Heemskerkse blijkt ook uitgerust met andere belangrijke 'boodschappen'. "Ik heb niet vaak honger, waardoor ik wel eens vergeet om iets te eten. Tessa is er daarom op ingesteld om mij elke dag om negen uur 's avonds te vragen of ik wel wat fruit heb gegeten. Als ik dan met 'ja' antwoord, geeft ze mij een complimentje. 'Goed gedaan' klinkt het dan", zegt Renee met een glimlach. 
Het is duidelijk: voor de Heemskerkse is de kleine robot - die enigszins doet denken een een bloempotje - een zeer welkome aanvulling op de thuisbegeleiding die zij wekelijks krijgt van ViVa!-medewerkers Emma Leguijt en Charlotte van Vark.

Naast Renee maken anno 2024 flink wat IJmonders gebruik van deze vorm van zorgtechnologie. "Om een robotje in huis te krijgen moeten cliënten wel voldoen aan bepaalde criteria", legt Charlotte uit. "Zo moet bijvoorbeeld duidelijk zijn dat zij Tessa echt nodig hebben als geheugensteun, omdat zij als gevolg van niet-aangeboren hersenletsel of dementie last hebben vergeetachtigheid. Een ander criterium is, dat door de inzet van de zorgrobot het sociale netwerk van de cliënt wordt ontlast."  

Cliënten die een Tessa in huis krijgen, hoeven daarvoor geen geld neer te tellen. "Deze zorgrobot kan worden bekostigd met geld uit de Wet langdurige zorg (Wlz) of wordt vergoed door de verzekeraar", zegt Emma Leguijt. "De robot kan gebruikers ook helpen om structuur aan de dag te geven als de thuisbegeleider er niet is. Tessa is verbonden met wifi en gekoppeld aan een app, die onder meer werkt als een soort agenda. In deze agenda zijn allerlei taken op te slaan."

Geheugensteun bij innemen medicatie

Ook in de woning van Mario Holshuijsen is een exemplaar van de Tessa te vinden. "De robot helpt mij er bijvoorbeeld aan herinneren dat ik op tijd mijn medicijnen inneem", zegt de 67-jarige Castricummer, die net als Renee, regelmatig last heeft van een haperend geheugen. Mario's vergeetachtigheid heeft wel een heel andere oorzaak. Hij leeft met vasculaire dementie. "Naast meldingen over mijn medicatie-inname geeft Tessa mij onder andere een seintje wanneer ik een afspraak heb bij het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk. Deze robot is voor verschillende dingen handig. Zo laat Tessa mij ook weten wanneer het tijd is om mijn huisdieren te voeren, een valkparkiet en een kanarie. En ik krijg een seintje als het weer tijd is om mijn huishoudelijke afval naar de container te brengen. Daarnaast is Tessa voor mij een soort vriendin geworden." 

Het team thuisbegeleiding van ViVa! Zorggroep kan in actie komen als mensen door omstandigheden tijdelijk de grip over hun huishouden en/of financiën dreigen te verliezen. De thuisbegeleiders helpen hen weer op de rit. De aanvraag voor thuisbegeleiding loopt via het gemeentelijke WMO-loket. 

Zorgtechnologie is niet alleen fijn voor de cliënten. Het ontlast ook de zorgmedewerkers: zij kunnen meer tijd besteden aan de essentiële aspecten van hun werk. Zorgtechnologie is volgens ViVa! niet bedoeld als vervanging van de ondersteuning door een verzorgende, maar als aanvulling. 

Klant Informatie Centrum

Beschikbaar om te chatten

Start chat